Keuzevakken

Sommige van onze vakken kun je doen buiten een minor om. Bijvoorbeeld als je al enkele programmeervakken hebt gevolgd en verdieping zoekt. Inschrijven doe je gewoon tijdens de vakinschrijvingsperiode van je eigen studie (UvA).

Keuzepakket:
Scientific Programming (12ec)
Voor toekomstige wetenschappers

Wil je leren programmeren voor je scriptie? Of denk je in je master aan de slag te gaan met dataverwerking, visualisatie of andere computationele technieken? Dan kun je bij ons terecht voor een inleiding in wetenschappelijk programmeren, en leren we je alle ins en outs van Python. Je hebt geen ervaring nodig!

Bekijk alle informatie over deze vakken →

Vak: Collectieve Intelligentie
Voor studenten met een goede kennis van Python

In dit vak gaan we je leren hoe je dit soort informatie kan verkennen, verwerken, hoe je middels analyse interessante aspecten kunt vinden, en hoe je deze informatie kunt gebruiken om een recommender- of rankingsysteem te maken. In de eerste vijf weken leer je de technieken die nodig zijn om een recommender system te bouwen. Daarna krijg je in een groepsopdracht de ruimte om deze technieken toe te passen op een case en je creativiteit de vrije loop te laten.

Parttime, in april-mei

Vak: Programmeren 1

Dit vak begint bij het begin. Je leert over programmeren in het algemeen, en je leert programmeren in een specifieke programmeertaal. Je maakt kennis met allerlei technieken voor het omzetten van een probleemomschrijving naar een programma dat het probleem oplost. Je leert over het verband tussen de computer en de programma’s die er op draaien. De opdrachten zijn klein maar bouwen snel op, en gaan over bijvoorbeeld biologie, cryptografie, en digitaal forensisch onderzoek.

Parttime, naar keuze in september-oktober of februari-maart

Vak: Programmeren 2

Nu je kunt programmeren, doe je ervaring op met het schrijven van grotere programma’s. Je gaat aan de slag met algoritmen en datastructuren, en leert hoe je op verschillende manieren programma’s kunt schrijven. Daarnaast leer je over object-oriëntatie, een manier om grotere programma’s te structureren en overzichtelijk te houden. De opdrachten gaan bijvoorbeeld over tekstanalyse, biologie en games.

Parttime, naar keuze in november-december of april-mei

Copyright 2020-2021 Martijn Stegeman / Universiteit van Amsterdam. Alle rechten voorbehouden. Icons made by Eucalyp from www.flaticon.com.